ما در شبکه های اجتماعی :

logo

تفاوت در روش تولید تیرآهن و هاش

یکی از سوالاتی که شاید در زمان بررسی تفاوت تیرآهن و هاش پیش آید، روش ‌های تولید آن‌ ها است. تیرآهن ‌ها همگی به روش نورد گرم تولید می‌ شوند و تفاوتی در نوع فرآیند تولید وجود ندارد. البته بسته به نوع و شکل ماده اولیه، کمی پروسه تولید می ‌تواند متفاوت باشد. ماده اولیه ‌ای که برای تولید تیرآهن مورد استفاده قرار می‌ گیرد یا اسلب ‌های مستطیلی هستند یا اسلب ‌های اچ شکل.

در فرآیند تولید تیرآهن و هاش از اسلب ‌های مستطیلی، کمی فرآیند فرم ‌دهی سخت‌ تر و پیچیده ‌تر است. چون تعداد مراحل لازم برای فرم ‌دهی محصول و رسیدن به شکل نهایی، بیشتر خواهد بود. در نورد به کمک اسلب ‌های اچ شکل، چون ماده اولیه از نظر ظاهری شبیه محصول نهایی است، پروسه نورد با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

به طور کلی، نورد گرم تیرآهن در چهار مرحله انجام می ‌گردد. در مرحله اول، ماده اولیه وارد فاز نورد سنگین می ‌شود. در این مرحله، عرض محصول افزایش و طول سطح مقطع آن کاهش پیدا می ‌کند. سپس دو مرحله نورد میانی بر روی تیرآهن انجام می ‌شود که در این دو مرحله، تیرآهن به شکل I یا H می ‌رسد. در مرحله نورد پایانی، سطح تیرآهن پرداخت می ‌شود و شکل نهایی محصول را به خود می ‌گیرد. همانطور که ذکر شد، تفاوت تیرآهن و هاش از نظر روش تولید، بسیار ناچیز است.